Amazon FBA vs. Amazon FBM – Hvad er forskellen, og hvad skal du vælge?
I tilfælde af, at du måske har undersøgt Amazon som potentiel salgskanal, så er du uden tvivl faldet over de 2 termer FBA og FBM. Men hvad er det helt præcis, de to forkortelser står for? Og endnu vigtigere; hvad betyder de for dig, som gerne vil igang med at sælge via Amazon?
Som sælger på Amazon har du (som udgangspunkt) 2 forskellige former for valgmuligheder. Enten kan du vælge selv at sende dine varer ud og derved håndtere logistikken (FBM), eller du kan lade Amazon klare arbejdet for dig (FBA).
Herunder vil jeg gennemgå de to forskellige former for metoder samt udpensle, hvad de overordnede fordele/ulemper er.
Amazon FBA – Fulfillment by Amazon
Amazon’s FBA (fulfillment by Amazon) løsning er blevet en ganske populær løsning blandt Amazon-sælgere, der ikke ønsker at håndtere alle de logistiske udfordringer, som online handel nu engang medfører.
Med Amazon FBA lader man Amazon håndtere alt lige fra at sende varerne ud til at agere lager. Din opgave som sælger er “blot” at sælge varen via Amazon’s platform.
“You sell it. We ship it”
– Amazon
De mere praktiske aspekter af, hvordan FBA fungerer, vil jeg komme ind på i en artikel for sig. Kort fortalt er det dog således, at du sender dine varer til et af Amazon’s enorme lagerhaller. Disse varer skal sendes helt korrekt afsted – der er mange regler for disse forsendelser, og det handler om at holde tungen lige i munden.
Når først Amazon har modtaget dine varer, og de er scannet korrekt ind, så håndterer de alle de logistiske opgaver. Du behøver derfor kun at koncentrere dig om at få afsat nogle varer.
Det betyder også, at du i princippet aldrig behøver at røre varen, før den ankommer til Amazon’s lager. Benytter du dig eksempelvis af leverandører i Kina, vil du kunne sende varerne direkte fra leverandøren til Amazon. På den måde slipper du for at have udgifter til eksempelvis lagerlokaler – den del varetager Amazon for dig via FBA-programmet.
Fordele ved Amazon FBA
Ulemper ved Amazon FBA
Amazon FBM – Fulfillment by Merchant
Amazon FBM (fulfillment by Merchant) er den klassiske tilgang til e-handel. Her håndterer du selv alt fra forsendelse til returnering. Med andre ord skal du selv have fragtløsninger, lager og de logistiske processer på plads.
Amazon stiller til gengæld deres salgsplatform til rådighed for dig, hvorigennem du har muligheden for at sælge til de mange tusinde besøgende i sekundet, som Amazon præsterer.
Amazon FBM løsningen er for dig, der allerede har et velfungerende logistisk system, eller som blot ønsker at have den fulde kontrol over sit varelager.
Fordele ved Amazon FBM
Ulemper ved Amazon FBM
Hvilken løsning bør du vælge?
Ud fra ovenstående har du uden tvivl gjort dig nogle tanker om, hvilken løsning der vil være mest fordelagtig for dig. Der findes nemlig ikke et definitivt svar på, hvad der er bedst.
Jeg har konsulteret kunder inden for begge løsninger, hvor den valgte løsning har været den helt rigtige. Derfor handler det om at kigge på, hvordan ens forretning er bygget op, og hvordan man ønsker at drive den.
Har du i forvejen lagerfaciliteter og gode forsendelsesmuligheder i Europa, så kan FBM være den rette løsning. Har du derimod mulighed for at frigive en del af dit varelager for derved at øge chancerne for Buy Button, så vil FBA være den rigtige løsning.
Det er endvidere vigtigt at understrege, at den valgte løsning ikke nødvendigvis behøver være permanent. Finder du efterhånden ud af, at du ønsker at lade Amazon håndtere de logistiske opgaver, så kan du til hver en tid konvertere dine produkter til FBA.
Jeg håber, at ovenstående guide har givet svar på nogle af de spørgsmål, du har måttet sidde med. Du er altid velkommen til at sende opfølgende spørgsmål pr. e-mail eller i kommentarsporet herunder.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!