Amazon FBA vs. Amazon FBM – Hvad er forskellen, og hvad skal du vælge?

I tilfælde af, at du måske har undersøgt Amazon som potentiel salgskanal, så er du uden tvivl faldet over de 2 termer FBA og FBM. Men hvad er det helt præcis, de to forkortelser står for? Og endnu vigtigere; hvad betyder de for dig, som gerne vil igang med at sælge via Amazon?

Som sælger på Amazon har du (som udgangspunkt) 2 forskellige former for valgmuligheder. Enten kan du vælge selv at sende dine varer ud og derved håndtere logistikken (FBM), eller du kan lade Amazon klare arbejdet for dig (FBA).

Herunder vil jeg gennemgå de to forskellige former for metoder samt udpensle, hvad de overordnede fordele/ulemper er.

Amazon FBA – Fulfillment by Amazon

Amazon’s FBA (fulfillment by Amazon) løsning er blevet en ganske populær løsning blandt Amazon-sælgere, der ikke ønsker at håndtere alle de logistiske udfordringer, som online handel nu engang medfører.

Med Amazon FBA lader man Amazon håndtere alt lige fra at sende varerne ud til at agere lager. Din opgave som sælger er “blot” at sælge varen via Amazon’s platform.

“You sell it. We ship it”
– Amazon

De mere praktiske aspekter af, hvordan FBA fungerer, vil jeg komme ind på i en artikel for sig. Kort fortalt er det dog således, at du sender dine varer til et af Amazon’s enorme lagerhaller. Disse varer skal sendes helt korrekt afsted – der er mange regler for disse forsendelser, og det handler om at holde tungen lige i munden.

Amazon FBA & FBM

Når først Amazon har modtaget dine varer, og de er scannet korrekt ind, så håndterer de alle de logistiske opgaver. Du behøver derfor kun at koncentrere dig om at få afsat nogle varer.

Det betyder også, at du i princippet aldrig behøver at røre varen, før den ankommer til Amazon’s lager. Benytter du dig eksempelvis af leverandører i Kina, vil du kunne sende varerne direkte fra leverandøren til Amazon. På den måde slipper du for at have udgifter til eksempelvis lagerlokaler – den del varetager Amazon for dig via FBA-programmet.

Fordele ved Amazon FBA

  • Amazon Prime berettigelse

    Når du lader Amazon håndtere forsendelsen af dine varer, vil du automatisk være berettiget til det eftertragtede “Prime”-emblem. Dette er en kæmpe fordel for dig som sælger, da det sikrer kunderne hurtig levering samt en hvis form for sikkerhed, da produktet associeres direkte med et af Amazon’s kvalitetsstempler.  

  • “Buy Box” fordele

    En af de allervigtigste fordele ved at vælge FBA, er den øgede sandsynlighed for at vinde “Buy Box” (købsknappen). 82% af alle køb på Amazon sker direkte igennem “Buy Box” – derfor er det en essentiel faktor for at få succes på Amazon. Selvom du er den eneste sælger af dit produkt, så kan der gå mere end et halvt år, før du er berettiget til Buy Box, hvis du vælger FBM-løsningen.

    En ting der er vigtig at huske på er, at det ikke er muligt at køre CPC annoncering på produktniveau, hvis ikke du har Buy Box.

  • Du skal ikke tænke på forsendelse

    Hvis ikke du ønsker at have hovedpine omkring fragtløsninger, forsendelse og returneringer, så er Amazon FBA den rette løsning. Her håndterer Amazon selv alle disse ting – du skal blot sørge for at sælge!
    Derudover vil det ofte være tilfældet, at dine fragtpriser via Amazon er bedre end dem, du selv kan forhandle dig til.

  • Du skal ikke tænke på lager

    Ingen behov for fysiske rammer, som kan rumme dine varer. Det hele ligger opbevaret i et (eller flere) af Amazon’s lagerhaller.

Ulemper ved Amazon FBA

  • Ingen direkte kontakt med varelageret

    Dette kan både være en fordel og ulempe. Jeg har dog valgt (forsigtigt) at placere denne faktor som en ulempe. Skulle du eksempelvis pludselig opdage, at en del af varelageret lider under produktionsfejl eller lignende, så bliver du nødt til at få sendt varelageret retur og håndtere fejlen. Det er ikke muligt at komme fysisk ind på de enkelte lagre.

  • FBA gebyrer

    Amazon tager sig naturligvis betalt for deres anstrengelser. Du skal derfor være beredt på at betale diverse Amazon FBA fees. Disse opkræves blandt andet for opbevaring, forsendelse og sågar vægthåndtering (hvis dine varer er vægtmæssigt tunge). Derudover er det vigtigt at være opmærksom på, at Amazon 2 gange årligt (februar og august) opkræver de berygtede “long-term storage fees”. Disse opkræves for varelager, der har ligget hos Amazon i længere tid end 6 og 12 måneder.

  • Forberedelsen af varelageret

    Det kræver en hvis form for perfektionisme at forberede varerne, så de lander korrekt hos Amazon’s lager. Det er bestemt ikke raketvidenskab, men det kræver, at man holder tungen lige i munden. Labels skal eksempelvis påsættes produkterne helt korrekt, for at der ikke påløber ekstra omkostninger. Alternativt kan man benytte sig af FBA Label Service.
    Derudover er der naturligvis omkostninger forbundet med at få fragtet varelageret ned til det valgte Amazon lager.

Amazon FBM – Fulfillment by Merchant

Amazon FBM (fulfillment by Merchant) er den klassiske tilgang til e-handel. Her håndterer du selv alt fra forsendelse til returnering. Med andre ord skal du selv have fragtløsninger, lager og de logistiske processer på plads.

Amazon stiller til gengæld deres salgsplatform til rådighed for dig, hvorigennem du har muligheden for at sælge til de mange tusinde besøgende i sekundet, som Amazon præsterer.

Amazon FBM løsningen er for dig, der allerede har et velfungerende logistisk system, eller som blot ønsker at have den fulde kontrol over sit varelager.

Fordele ved Amazon FBM

  • Fuldt kontrol over varelageret

    I og med du selv står for alle logistiske opgaver, vil du have fuld kontrol over varelageret. Du skal derfor ikke bekymre dig om adgang til dit varelager, hvis der skal foretages ændringer eller kvalitetssikring.

  • Lavere omkostninger

    Afhængigt af hvilke varer, man sælger, så kan FBM løsningen være billigere i forhold til at lade Amazon varetager lageropgaverne. Dette gør sig især gældende ved store varer eller varer, hvor omsætningshastigheden er lav.

  • Mulighed for Prime

    Som noget relativt nyt er der nu mulighed for, at man som FBM-sælger kan gøre sig fortjent til Prime-emblemet og de dertilhørende fordele. For at gøre sig fortjent til dette, skal man opfylde en række høje krav såsom en historik med hurtig forsendelse, fremragende kundeanmeldelser og en Professionel Sellers Account.

Ulemper ved Amazon FBM

  • Store krav

    Som FBM-sælger hos Amazon er der ekstremt høje krav til, at forsendelser leveres til tiden, lagerbeholdningen stemmer og kvaliteten af produkterne er høje. Du skal forestille dig, at Amazon lægger deres navn og ry på spil, når du får lov til at sælge varer via platformen.

  • Ingen automatisk Prime berettigelse

    Over 52% af alle Amazon kunder i USA er Prime-medlemmer. Udviklingen spås at blive ligeså i Europa. Denne er derfor en yderst vigtig faktor på vejen mod succes på Amazon.

  • Buy Box kan være en udfordring

    Den eftertragtede Buy Box kan være en stor udfordring at få fat på, når man “blot” er FBM-sælger. Berettigelsen og de dertilhørende fordele kommer markant nemmere, når man lader Amazon selv varetage lageret.

    Det er ofte set, at det kræver lavere salgspriser end FBA-konkurrenter, hvis der skal være mulighed for at vinde Buy Box. Dette kan være skadeligt for bundlinjen og dermed forretningen som helhed.

  • Større lagermæssige omkostninger

    I en alt andet lige betragtning, vil du have større omkostninger ved at skulle leje lagerlokaler i Danmark, end ved at betale lagergebyrer til Amazon.

Hvilken løsning bør du vælge?

Ud fra ovenstående har du uden tvivl gjort dig nogle tanker om, hvilken løsning der vil være mest fordelagtig for dig. Der findes nemlig ikke et definitivt svar på, hvad der er bedst.

Jeg har konsulteret kunder inden for begge løsninger, hvor den valgte løsning har været den helt rigtige. Derfor handler det om at kigge på, hvordan ens forretning er bygget op, og hvordan man ønsker at drive den.

Har du i forvejen lagerfaciliteter og gode forsendelsesmuligheder i Europa, så kan FBM være den rette løsning. Har du derimod mulighed for at frigive en del af dit varelager for derved at øge chancerne for Buy Button, så vil FBA være den rigtige løsning.

Det er endvidere vigtigt at understrege, at den valgte løsning ikke nødvendigvis behøver være permanent. Finder du efterhånden ud af, at du ønsker at lade Amazon håndtere de logistiske opgaver, så kan du til hver en tid konvertere dine produkter til FBA.

Jeg håber, at ovenstående guide har givet svar på nogle af de spørgsmål, du har måttet sidde med. Du er altid velkommen til at sende opfølgende spørgsmål pr. e-mail eller i kommentarsporet herunder.  

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *